Jakie korzyści można osiągnąć dzięki cyfryzacji swojej firmy?
W biznesie dużo obecnie mówi się o tym, że cyfryzacja jest kluczowym elementem strategii rozwoju wszystkich współczesnych przedsiębiorstw.
Ale co to właściwie oznacza? Czym jest cyfryzacja i transformacja cyfrowa? Co można cyfryzować? Jakie korzyści z płyną z cyfryzacji? W jaki sposób cyfryzacja pomaga firmom z branży transportu, spedycji i logistyki (TSL)?
W tym artykule wyjaśnimy wszystkie te kwestie i przybliżymy najważniejsze informacje na temat cyfryzacji – ze szczególnym uwzględnieniem branży TSL, z myślą o której został stworzony system elektronicznego obiegu dokumentów transportowych GreenTransit.
Czym jest transformacja cyfrowa oraz cyfryzacja?
Transformacja cyfrowa jest to szeroko pojęty proces wykorzystywania nowoczesnych technologii cyfrowych do usprawniania sposobu działania przedsiębiorstw.
Na transformację cyfrową składa się po pierwsze cyfryzacja, czyli wykorzystywanie narzędzi i systemów informatycznych, a po drugie zmiana całościowego podejścia do prowadzenia biznesu (np. zmiany organizacyjne i kulturowe) tak, aby wciąż dostosowywać firmę do wymogów oraz możliwości, jakie oferują współczesne innowacje technologiczne.
Trudno wyobrazić sobie firmę, która dziś nie korzystałaby z jakichś narzędzi i systemów informatycznych. Ale cyfryzacja to nie tylko e-maile, systemy marketingowe czy rozwiązania do zarządzania relacjami z klientami. Aby być organizacją naprawdę konkurencyjną, trzeba sięgać po rozwiązania idące znacznie dalej w procesie cyfryzacji. Temat może wydawać się trudny i wymagający, choć w praktyce często wdrożenie innowacji jest stosunkowo szybkie i łatwe.
Co można cyfryzować w biznesie ogółem i w branży TSL?
Warto podkreślić, że rozwiązania cyfrowe mogą być zastosowane dosłownie w każdym przedsiębiorstwie – zarówno małym, jak i dużym. Cyfryzacja wspiera firmy z każdego segmentu rynku – również z branży produkcji, transportu, logistyki oraz spedycji. Nowoczesne systemy są dostępne dla każdego podmiotu – nawet dla firm bez imponującego budżetu i ekspertów ds. technicznych.
Bez względu na branżę czy rozmiar firmy, istnieje wiele procesów i dokumentów, które można skutecznie cyfryzować. Oto przykładowe zastosowania rozwiązań cyfrowych – ze szczególnym uwzględnieniem rynku TSL:
- Cyfryzacja ogólnych dokumentów biznesowych – np. ofert, prezentacji, umów, faktur, rachunków czy dokumentów kadrowych.
- Cyfryzacja dokumentów towarzyszących transportom – m.in. CMR, listów przewozowych, dokumentów WZ czy dokumentów dostawy.
- Cyfryzacja procesów obiegu dokumentacji – czyli automatyczne generowanie, udostępnianie, podpisywanie, powiadamianie o zmianach oraz archiwizowanie.
- Cyfryzacja procesów sprzedaży i marketingu – czyli automatyzowanie zadań takich jak relacje z klientami, komunikacja marketingowa czy obsługa klienta.
- Cyfryzacja procesów logistycznych – w tym optymalizacja tras, monitorowanie przesyłek, śledzenie stanów magazynowych czy kontrola lokalizacji pojazdów.
- Cyfryzacja procesów zarządzania personelem – np. usprawnianie rekrutacji, automatyzacja ewidencji pracy, optymalizacja wykorzystania czasu pracy.
- Cyfryzacja procesów zarządzania finansami – m.in. z obszaru zarządzania budżetem, fakturowania klientów czy optymalizacji przepływów finansowych.
- Cyfryzacja zbierania i analizy danych – np. danych na temat efektywności procesów i wyników finansowych, a w branży TSL przebiegu transportów i wykorzystania zasobów.
Jakie konkretne korzyści można osiągnąć dzięki cyfryzacji?
Benefitów płynących z cyfryzacji jest bardzo wiele. Oto lista najważniejszych powodów, dla których warto cyfryzować zarówno dokumenty, jak i procesy – np. poprzez wdrożenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów GreenTransit:
- Większa efektywność – cyfryzacja eliminuje konieczność ręcznego wykonywania zadań, a tym samym przyspiesza oraz usprawnia procesy, a także minimalizuje ryzyko błędów.
- Oszczędność zasobów – zarówno w aspekcie czasu pracy, jak również w odniesieniu do innych wykorzystywanych zasobów (np. papier, energia, drukarki, tonery, komunikacja).
- Oszczędność pieniędzy – systemy zmniejszają wydatki m.in. na materiały biurowe i przesyłki dokumentów oraz uwalniają czas pracowników, aby mogli skupić się na priorytetach.
- Lepsze relacje z klientami – dzięki sprawnemu dostępowi do informacji, szybszej i bardziej efektywnej obsłudze, a także personalizacji oferty oraz całej komunikacji.
- Większa konkurencyjność – dzięki możliwości szybszego i tańszego dostosowywania działalności do zmieniających się warunków rynkowych i rosnących oczekiwań klientów.
- Lepszy przepływ informacji – cyfryzacja zapewnia stały dostęp do aktualnych danych z dowolnego miejsca i w czasie rzeczywistym, co ułatwia pracę i podejmowanie decyzji.
- Lepsza współpraca zespołowa – elektroniczne platformy umożliwiają łatwą współpracę między pracownikami, co sprzyja innowacji, kreatywności i szybkiemu reagowaniu na zmiany.
- Większe bezpieczeństwo – cyfrowe systemy oferują zaawansowane funkcje zabezpieczeń, zapewniając ochronę danych przed utratą, kradzieżą lub nieautoryzowanym dostępem.
W porównaniu do tradycyjnego realizowania procesów z wykorzystaniem dużej ilości pracy ludzkiej, dzięki cyfryzacji można osiągnąć więcej i to przy niższych nakładach czasu, pieniędzy i innych zasobów. Przyszłość należy więc do firm, które dobrze wykorzystają możliwości, jakie daje rewolucja cyfrowa.
Chcesz dołączyć do grona organizacji, które już czerpią korzyści z cyfryzacji dokumentów?
Kliknij tutaj i zyskaj bezpłatny dostęp do wszystkich funkcjonalności systemu GreenTransit.